Udendørs Roning

Motionsroning

Dejlig sommertur på Silkeborgsøerne

Motionsroning er alsidig træning

Motionsroere udgør den største gruppe i Næstved Roklub.

En typisk motionsroer ror en til to gange om ugen. i 1½ til 2 timer – mellem 10 og 20 kilometer pr gang.

Vi har et fantastisk farvand, og vi har mulighed for at kunne gøre landgang på Gavnø, i Karrebæksminde og flere andre steder. Vores lokalområde giver gode muligheder for udflugter med madpakken, eller med et mål om at få en fiskeanretning eller en is i Karrebæksminde.

Klubmesterskaber på Kanalen.

Sådan kan du komme med ud og ro…

For at blive motionsroer skal du gennemgå et instruktionnsforløb, der typisk strækker sig over 8 gange. Her lærer du teknikken og hvordan du færdes sikkert på vandet. Vi lægger stor vægt på sikkerheden til søs.

Kaproning

Guldfireren vinder OL-guld i 2012

Drømmer du om at blive den bedste?

Så er kaproning måske noget for dig.
Hvis du vil være kaproer skal du kunne lide at træne, være villig til at bruge rigtig mange timer på træning hver eneste uge. En eliteroer på topplan træner hver dag – to gange om dagen og for en eliteroer på landsholdet er roning vigtigere end alt andet.

Men inden du bliver skræmt helt væk fra denne side – så kan man selvfølgelig også dyrke kaproning på et lavere niveau.
Hvis du skal være kaproer skal du forvente at træne 4 – 5 gange om ugen. Det er nødvendigt for at holde en god form og træne teknik og fart i båden.

I sæsonens løb er der flere ro-stævner (regattaer) i Danmark og Tyskland som vi som regel tager til. Det er dog ikke som i Fodbold eller andre holdspil, hvor der er konkurrence hver uge. Det sker 5 – 6 gange i løbet af sæsonen, vi tager til regattaer.

Årgangsmesterskaber i Holstebro

Langtursroning

Langtursroning giver spændende oplevelser

Langture er defineret som roning der foregår udenfor det daglige ro-farvand. Der kan være tale om ture, hvor vi besøger andre roklubber, ture til udlandet eller kortere ture til vores eget “sommerhus” på Svinø.

Roklubberne landet over har en aftale om at vi kan komme på besøg hos hinanden, så vi har mulighed for at se noget andet natur end vi er vant til. Det er sjovt at have lokale roere med fra de klubber vi besøger, for de kan fortælle sjove historier. Langtursroning er noget helt specielt, og det skal bare opleves.

Solnedgang som det kan ses fra vores sommerhusgrund på Svinø

Sommerhuset på Svinø

Næstved Roklub ejer et sommerhus på Svinø, som frit kan benyttes af medlemmerne. Der er ca. 18 km fra Næstved, og turen kan roes enten via Gavnø og Dybsø Fjord eller via Karrebæksminde og langs Enø. Sommerhuset besøges også tit af roere fra andre roklubber.
Hvis du er interesseret i, at høre mere om hvordan man låner sommerhuset til en weekendtur, så kontakt formanden for MTU, for at blive booket ind.

Vores sommerhus har ikke indlagt elektricitet, men der er vand og toilet, så helt primitivt er det ikke. Det ligger et virkelig skønt sted, med smuk udsigt, tæt på dejlig badestrand og med masser af fred og ro. Så har man lyst til at koble af fra hverdagens stress, så er Svinø et rigtig godt sted.

Ungdomsroning

Denne bådtype er en god begynderbåd specielt egnet til helt unge roere. Kom ned og prøv en tur.

Ungdomsroning er for alle fra ca. 11 år og opefter

I ungdomsafdelingen ror vi i de lette bådtyper som sculler og gig-både. Men vi kan også gå ud i de store inriggere, hvis vi skal på en tur der går lidt længere væk – for eksempel til Karrebæksminde.

Alle kan lære at ro

Alle kan lære at ro, selvom det kan virke svært de første par gange. Men alle har haft det sådan. De roere, der er med til OL, har også være nye en gang, og har haft lige så svært ved det de første par gange.

Det eneste krav, der er for at begynde er, at du kan svømme 300 meter og har noget træningstøj der ikke sidder alt for løst på kroppen. Og så er det en rigtig stor fordel, at du ikke er bange for vand

Det kræver samarbejde at ro dobbeltsculler